Narodowe Centrum Kultury
Zapraszamy serdecznie na oprowadzanie kuratorskie po wystawie „Lemkin. Świadek wieku ludobójstwa”. O ekspozycji opowie Bartosz Gralicki z Instytutu Pileckiego.

Podczas recitalu Zdzisława Piernika w styczniu 1976 roku w legendarnej warszawskiej Galerii Współczesnej Andrzej Bieżan zaprezentował projekt Restauracja. W tym roku Kordegarda Galeria Narodowego Centrum Kultury przedstawia rekonstrukcję kompozycji, które to wydarzenie wpisane zostało w program 61 Warszawskiej Jesieni. 

 

„Przez wzgląd na ingerencje cenzury w kształt dzieła artystycznego Bieżan nazwał swój projekt kompozycją. Chciał w ten sposób uniknąć jakichkolwiek kontaktów z urzędnikami Głównego Urzędu Kontroli Prasy, Publikacji i Widowisk, którzy wobec tej Galerii byli szczególnie gorliwi w „wykrywaniu koncepcji zagrażających podstawom ustrojowym socjalistycznego państwa”, ale za to w większości przypadków „odpuszczali” utworom muzycznym z kręgu muzyki współczesnej. Ze względów obiektywnych do pierwszego wykonania kompozytor użył pianina marki Calisia” – wspominał Marcin Krzyżanowski.

Ekspozycja organizowana jest przez Narodowe Centrum Kultury w porozumieniu ze Związkiem Kompozytorów Polskich oraz przedstawicielami Festiwalu Warszawska Jesień prezentuje zrekonstruowaną kompozycję Andrzeja Bieżana. Idea „polega na tak gruntownych ingerencjach w strój instrumentu, by popularne utwory stały się trudne do rozpoznania, a improwizacje wykorzystywały niecodzienny układ dźwięków typowego instrumentu (w obecnej rekonstrukcji – fortepianu). Kompozytor zastosował niekonwencjonalne dyspozycje formotwórcze dotyczące materiału wysokościowego i czasowego – wyjaśniał Marcin Krzyżanowski.

Każdy chętny, przybywający do Kordegardy, będzie mógł zagrać na fortepianie. Dla osób z możliwością czytania nut przygotowaliśmy dwa znane utwory – „W Krainie Melodii” oraz „Łatwe Utwory na Fortepian”. Podczas wernisażu wystawy będzie można usłyszeć autorów rekonstrukcji Piotra Grodeckiego (klasyka dla wszystkich) i Marcina Krzyżanowskiego (improwizacja dla wszystkich). Na finisażu zapraszamy wszystkich do wysłuchania dźwięków w wykonaniu Szabolcs Esztényi (muzyka współczesna dla wszystkich) i Krzesimira Dębskiego (jazz dla wszystkich).

 

 

Andrzej Bieżan (1945-1983) – polski kompozytor, pianista, performer. W latach 1966-1972 studiował kompozycję w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Warszawie u Piotra Perkowskiego i w Krakowie u Bogusława Schaeffera. Był współzałożycielem i członkiem kilku grup muzyki improwizowanej i live electronics, m.in. Materials Service Co., Grupa Muzyki Intuicyjnej, Sesja 72 – 76, Super Grupa Bez Fałszywej Skromności, Niezależne Studio Muzyki Elektroakustycznej, Cytula Tyfun da Bamba Orkiester. Jako pianista i kompozytor występował na festiwalach muzyki współczesnej w Warszawie, Poznaniu, Berlinie Zachodnim, Bourges, a także na festiwalach jazzowych (Jazz Jamboree) i koncertach w klubach. Komponował muzykę do spektakli teatralnych, był dyrektorem poznańskiego Teatru Lalki i Aktora Marcinek, pracował w Studiu Eksperymentalnym Polskiego Radia. W 2013 roku wytwórnia Bołt wydała dwupłytową antologię jego muzyki zatytułowaną Polygamy.

„Andrzej Bieżan był klasycznie wykształconym kompozytorem, ale wybrał ścieżkę muzycznego ikonoklasty. […] określał swą twórczość muzyką intuicyjną, liczył się dla niego moment kreacji tu i teraz. W jego koncepcji „muzyki teraz” ważna była zespołowa medytacja, improwizacja, eksperymenty brzmieniowe i sytuacje performerskie. Do historii przeszły kompozycje na talerze, szklanki, spodeczki i kieliszki, utwór inspirowany nagraniami odgłosów wielorybów i konstruktorska inwencja Bieżana materializująca się chociażby w postaci tubmaryny, dwumetrowego, jednostrunowego instrumentu o renesansowym rodowodzie, który wyposażył w urządzenie pogłosowe bazujące na sprzężonych magnetofonach. Przewinął się przez masę zespołów przełomu lat 70. i 80. zacierających granicę między kompozycją i improwizacją, muzyką elektroniczną i jazzem” – pisał o artyście Rafał Księżyk [w: Intuicjoniści – pierwsze 15 lat polskiego off jazzu, dwutygodnik.com].

 

Wystawa: Andrzej Bieżan / Fortepian dla wszystkich. Instalacja interaktywna

21 – 29 września 2018

 

Wernisaż:

piątek / 21 września / 14:00 / Wykonawcy: Piotr Grodecki – klasyka dla wszystkich, Marcin Krzyżanowski – improwizacja dla wszystkich

Finisaż:

sobota / 29 września / 18:00 / Wykonawcy: Szabolcs Esztényi – muzyka współczesna dla wszystkich, Krzesimir Dębski – jazz dla wszystkich

 

Organizator: Narodowe Centrum Kultury

Partner: Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Związek Kompozytorów Polskich, Festiwal Warszawska Jesień

Koordynacja: Anna Rudek-Śmiechowska (NCK), Ewa Radziwon (Warszawska Jesień)

 

Wydarzenie wpisane do programu tegorocznego 61 Festiwalu Warszawska Jesień.

 

Kordegarda Galeria Narodowego Centrum Kultury

Krakowskie Przedmieście 15/17, Warszawa