Narodowe Centrum Kultury
Cykl spotkań w ramach wystawy "60 Warszawskich Jesieni. Impresje muzyczne" ze znakomitymi muzykami. Okazja do poznania zakulisowych historii festiwalu. Prowadzenie: Mieczysław Kominek / Związek Kompozytorów Polskich.

 Już od 11 grudnia w Kordegardzie przedstawiamy wystawę poświęconą okładkom płyt winylowych. Zapraszamy wszystkich audiofilów!

 TO JEST OKŁADKA CZARNEJ PŁYTY

(PIERWSZA WYSTAWA TEGO TYPU W POLSCE)

Posiadanie kolekcji albumów winylowych to dziś sprawa prestiżu. Dokładnie tak samo było w czasach PRL-u. Chłopak dumnie dzierżący pod pachą zachodniego „longpleja” wzbudzał na ulicy poruszenie.

W 1995 roku ogłoszono śmierć czarnej płyty. Wówczas pod względem sprzedaży winyl spadł na ostatnie miejsce, daleko za płytami CD i kasetami. Dziś, po 16 latach, sytuacja się odwróciła. Wprawdzie pozycja kompaktów jako nośników dźwięku jeszcze przez pewien okres będzie niezagrożona, ale ich globalna sprzedaż dramatycznie maleje. Kaseta zniknęła z rynku. Natomiast longplay’e triumfalnie powróciły na audiofilskie salony. I mimo że ich sprzedaż zapewne nie zdominuje rynku to, w XXI wieku, popyt na czarne krążki rośnie osiągnąwszy w Stanach Zjednoczonych w ubiegłym roku poziom 4 mln. sprzedanych egzemplarzy. W końcu producenci sprzętu audio przyznali rzecz oczywistą, że nie ma lepszego zapisu dźwięku niż na płycie gramofonowej. Dlatego do sklepów trafiły albumy wytłoczone z czystego,  tzw. „dziewiczego” winylu o wadze 180 a nawet 200 gramów oferujące najwyższej jakości dźwięk audio.

Zapraszamy do świata magicznych dźwięków, wspomnień i nieograniczonej artystycznej wyobraźni w wymiarze 31,5 cm x 31,5 cm lub jak kto woli 12 x 12 cali (rozmiar okładki). Dla miłośników mp3 wstęp wzbroniony!

Zostanie zaprezentowanych około 300 kopert płyt winylowych przedstawiających historię tego gatunku sztuki użytkowej poczynając od albumów Franka Sinatry a kończąc na płycie Arcade Fire z 2004 roku.

Prześledzimy wszystkie najważniejsze stylistyki graficzne (okładki jazzowe, psychodelia, glam, punk, new wave, new romantic i inne), pokażemy okładki przestrzenne, wielkoformatowe, 3D czy też o nietypowych kształtach.

Nasza wystawa będzie zawierała prace m.in.:

- światowej sławy plastyków i fotografików (m.in. Andy Warhol, Peter Blake, Richard Hamilton, Abdul Mati Klarwein, Tadanori Yokoo, H.R. Giger, Alberto Vargas) oraz fotografików (m.in. Helmut Newton, Robert Mapplethorpe, Anton Corbijn, David Bailey)

- światowej sławy rysowników komiksów (m.in. Robert Crumb, Neon Park, Ken Kelly, Frank Frazetta)

- mistrzów gatunku (Roger Dean, Hipgnosis, Rick Griffin, John Van Hamersveld)

- autorstwa samych muzyków (m.in. Bob Dylan, John Lennon, Joni Mitchell, Cat Stevens)

- które wywołały skandale (m.in. „Beggars Banquet” - The Rolling Stones, „Electric Ladyland’ oraz „Band of Gypses” – Jimi Hendrix, „Virgin Killer” – Scorpions, „Two Virgins” – John Lennon)

- ocenzurowane w Stanach Zjednoczonych (m.in. „Country Life” Roxy Music, „Blind Faith” – Blind Faith, „Force It” UFO) czy Hiszpanii („Sticky Fingers” – The Rolling Stones)

- słynne serie artystyczne (m.in. okładki zespołów Roxy Music, Ohio Players, Chicago)

- parafrazy słynnych dzieł sztuki (m.in. „Śniadanie na trawie” Edouarda Maneta, „Tratwa Meduzy” Théodore Géricault, „Ostatnia wieczerza”  Leonarda da Vinci)

W centralnym miejscu pokażemy

10 najlepszych okładek według amerykańskiego miesięcznika „Rolling Stone”

(pierwsza trójka: „Sgt Pepper’s Lonely Hearts Club Band” - The Beatles, „Never Mind the Bollocks here’s the Sex Pistols” – Sex Pistols, „White Album” - The Beatles)

 

Zaprasza kurator

Grzegorz Brzozowicz