Narodowe Centrum Kultury
Wystawa "Polska Niepodległa – Historia w ożywionych obrazach" zdradza kulisy powstawania niezwykłej serii filmów wyprodukowanych przez WFDiF.

Sztuka nowych mediów stale towarzyszy Festiwalowi Kultura 2.0, który w tym roku odbywa się już po raz siódmy. Tegoroczna wystawa, tak jak cały festiwal, stawia pytanie o problematykę nadmiaru kultury. Wystawa w równym stopniu szuka jego przyczyn, pomysłów na uporanie się z nim jak i proponuje alternatywne postawy w świecie przesytu cyfrowymi danymi. 

W ramach prezentowanych prac, Niklas Roy i grupa panGenerator w sposób przewrotny  i niepozbawiony humoru nawiązują do tematyki tegorocznej Kultury 2.0, zestawiając „stare” i „nowe” media, chałupnicze rozwiązania i nowe technologie, majsterkowanie i programowanie. Temat nadmiaru został potraktowany ironicznie, a może – bardzo dosłownie. Interaktywna instalacja Infobubble dosłownie pęka od przepełniającej ją doniosłej treści. Każda interakcja z widzem napełnia ją nową porcją informacji, kształtując jej efemeryczną formę. Czy instalacja wytrzyma ciśnienie pokładanych w niej oczekiwań, czy stanie się wentylem bezpieczeństwa dla współczesnej publiki sal galeryjnych, której oczekiwań tak często artyści nie potrafią spełnić?

 
Windowfarming jest połączeniem miejskiego ogrodnictwa z ideą „zrób to sam”. To projekt zapoczątkowany przez Brittę Riley w Nowym Jorku. Jego pomysłodawczyni wraz z przyjaciółmi opracowała system uprawy roślin tzw. metodą hydroponiczną, korzystając z materiałów z recyklingu, np. plastikowych butelek po napojach. Testowała i ulepszała swój pomysł korzystając z portali społecznościowych. Sama o swoim projekcie mówi, że jest to „rozproszone zrób-to-sam”. Ludzie z całego świata, za pośrednictwem platformy our.windowfarms.org, dzielą się swoimi doświadczeniami, ulepszając technologię. 
Podczas wystawy okna galerii zostały zaadaptowane na stanowiska roślinne. Instalacja roślinna Window Farm to de facto powolny proces fotosyntezy - niezauważalny, nudny - to jednocześnie artystyczny manifest, tytułowe „DOŚĆ!” względem panującego obecnie zbytniego „nakręcenia”, o którym pisze m.in. medioznawca Douglas Rushkoff w swojej najnowszej książce „Present Shock”. 
 
Life Needs Internet to projekt holenderskiego artysty Jeroena van Loona, oparty o ręcznie pisane listy dokumentujące kulturę cyfrową, składający się z platformy online (www.lifeneedsinternet.com) i instalacji wideo. Autor rozpoczął projekt w 2012 roku podróżując do miejsc reprezentujących różne poziomy dostępu do sieci internetowej. Instalacja wideo przedstawia osiem ręcznie napisanych listów przez ludzi z całego świata - od dżungli w zachodniej Papui do miast takich jak Singapur czy Amsterdam. Każdy z listów opisuje, jak internet wpłynął na życie jego autora. Osiem wiadomości tworzy nieprzeciętny portret ewolucji globalnej cyfryzacji i jej wpływu na różne kultury. Przychodząc na wystawę, każdy będzie mógł napisać odręcznie papierowy list na temat swojego cyfrowego świata - roli komputera i internetu. Wszystkie listy wraz z fotografią, którą będzie można zrobić na miejscu, zostaną przekazane autorowi projektu i dołączą do dokumentacji na www.lifeneedsinternet.com.
 
Więcej o wystawie na www.kultura20.pl.
 
Wstęp wolny.